آیا خوردن غذا هایی که احتیاج به جویدن دارد به کاهش وزن یاری می نماید؟

به گزارش مجله بای بلاگ، بنا بر پژوهش تازه دانشگاه لیدز، بافت مواد غذایی بر احساس سیری ما اثر می گذارد و در نتیجه شاید به کسانی که در کوشش برای مبارزه با چاقی هستند یاری کند تا با کاهش غذای مصرفی وزن خود را کم نمایند.

آیا خوردن غذا هایی که احتیاج به جویدن دارد به کاهش وزن یاری می نماید؟

به گزارش بی بی سی، کاهش احساس گرسنگی با مهار اشتها و احساس سیری یکی از راه های رویارویی با مشکل اضافه وزن و چاقی است.

این پژوهش دریافته است که غذایی که جامد و دارای گران روی بالا باشد در مقایسه با غذای مایع یا دارای گران روی پایین که روان هستند، به طور آشکاری باعث کاهش احساس گرسنگی و ایجاد احساس سیری می گردد. (بهتر است به جای آب سیب، سیب بخورید).

ما با افراد شرکت نماینده در این پژوهش مصاحبه کردیم و هم چنین با کارشناسان دیگر تا دریابیم چگونه انتخاب مواد غذایی با بافت بیشتر می تواند به کاهش وزن یاری کند.

چه چیزی به ما احساس سیری می دهد؟

در شرح اینکه چگونه بافت مواد غذایی می تواند بر احساس سیری ما اثر بگذارد، هلنا گیبسون مور از بنیاد تغذیه بریتانیا می گوید: احساس سیری و فرونشاندن گرسنگی پس از صرف وعده غذایی بر اثر نشانه های گوناگونی در بدن ما از زمان مصرف ماده غذایی تا ورود آن به معده و هضم و جذب آن ایجاد می گردد، این نشانه های سیری در واکنش به تجربه های حسی ما مانند شکل و بو و مزه و بافت غذا و نوشیدنی به وجود می آیند.

پژوهش چه بود؟

پروفسور آنویشا سرکار و دانشجوی دوره دکترا کاترینا استریبیتکایا در دانشگاه لیدز پژوهشی را با استفاده از معیار های دقیق در تحلیل پژوهش های قبلی در این زمینه انجام دادند: در نتیجه تحلیل مجموع 8530 پژوهش قبلی، آن ها به 23 مورد رسیدند که به ارتباط میان بافت مواد غذایی و چگونگی احساس سیری افراد پس از مصرف غذا می پرداخت.

در تمام این 23 پژوهش، از شرکت نمایندگان خواسته شده است تا غذا های مختلفی را مصرف نمایند که فقط تفاوت آن ها با هم بافت آن ها بوده است. برای مثال سینه مرغ بخار پز و جامد یا سینه مرغ نرم و خمیر شده.

آن ها پیش بینی نموده بودند که نتیجه پژوهش نشان بدهد که بافت بیشتر مواد غذایی باعث فرونشانی بیشتر اشتها می گردد و باعث می گردد غذای کمتری بخوریم و احساس سیری کنیم.

نتیجه این پژوهش چه یاریی به کاهش وزن افراد می نماید؟

پس از آنالیز و تحلیل داده های پژوهش آن ها دریافتند که پیش بینی ها درست بوده است. نتیجه پژوهش نشان داد که غذای جامد در مقایسه با غذای مایع به طور بارزی گرسنگی را کاهش می دهد. غذا هایی با گران روی بالا به طور قابل توجهی در مقایسه با غذا هایی با گران روی پایین باعث افزایش احساس سیری می شوند.

دکتر کری مک کریکرد، پژوهشگر ارشد مؤسسهٔ علوم بالینی سنگاپور، آژانس علوم و فناوری و پژوهش (A*STAR) که خود او هم در این زمینه پژوهش هایی انجام داده است، شرح می دهد که چطور نتیجه این تحقیق را می توانیم در رژیم غذایی خود به کار ببندیم تا مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنیم.

او می گوید: ما دریافتیم که افراد نسبت به تغییر بافت مواد غذایی و نوشیدنی بسیار حساس هستند. حتی تغییرات خیلی کم در غلظت و مقدار جویدنی بودن و نرمی غذا مورد توجه قرار می گیرد و باعث می گردد بر میزان احساس سیری فرد اثر بگذارد.

نکته مهم این است که ما دریافتیم انتظارات ما بر اثر تغییر بافت مواد غذایی بر اندازه هر وعده غذای فرد و احساس سیری پس از خوردن غذا اثر می گذارد. در بیشتر موارد غذا های جامد و غلیظ تر که باعث احساس سیری می شوند با رضایتمندی در وعده های کوچک تری مصرف می شوند.

کدام غذا ها مدت زمان طولانی تری ما را سیر نگه می دارند؟

سرکار و استریبیتکایا می گویند: سخت است که به مواد غذایی خاصی اشاره کنیم. می توانیم بگوییم غذای جامد و با گران روی بالا مانند مرغ بخار پز باعث می گردد افراد مدت زمان طولانی تری احساس سیری نمایند. برای اظهار نظر درباره بافت های ترکیبی مواد غذایی احتیاج به پژوهش های بیشتری وجود دارد، که در حال اجرا آن هستیم.

خوردن برای سیر شدن فقط به بافت غذا مربوط نیست. پروتئین ها ما را سیر می نمایند.

گیبسون مور شرح می دهد: غذا هایی که فیبر بیشتری دارند باعث افزایش احساس سیری می شوند. این شامل مواد غذایی دارای پروتئین هم می گردد مانند لوبیا ها، حبوبات، تخم مرغ، ماهی، مرغ (بدون پوست) یا گوشت بدون چربی؛ وجود بسیاری از مواد غذایی سرشار از فیبر دیگر مانند نان با غلات کامل، حبوبات و دانه های خوراکی و میوه ها و سبزی ها در وعده های غذایی به ما در فرونشاندن احساس گرسنگی تا وعده غذای بعدی یاری می نماید.

مک کریکرد می گوید غذا هایی هم هستند که اثر برعکس دارند و پس از خوردن آن ها فوری دوباره گرسنه می شوید. از همه بدتر در این میان نوشیدنی های پر کالری است. نوشیدنی های شیرین و چای و قهوه های طعم دار، سرشار از شکر هستند و با وجود کالری بالایی که دارند، ما را سیر نمی نمایند. یکی از دلایل این است که ما آن ها را برای فرونشاندن تشنگی می نوشیم یا درمناسبت ها و معاشرت های اجتماعی نوشیده می شوند و آن ها را برای سیر شدن نمی نوشیم. هرچند در حجم زیاد و سریع نوشیده می شوند و به طور معمول پروتئین و فیبر کمی دارند.

آیا احساس سیری به ذهن ما بستگی دارد؟

گیبسون مور می گوید:احساس سیری به عواملی بیش از اثر متابولیک مواد غذایی در معدهٔ ما بستگی دارد و عوامل روان شناختی هم در این میان نقش دارند. سرکار و استریبتکایا هم با او موافقند.

به آسانی نمی توان دلیل اصلی و معینی برای احساس سیری معین کرد، چون اثرات جسمی و روانی غذایی که با بافت معین می خوریم محیط پیچیده ای ایجاد می نماید و عوامل جنبی زیادی می تواند به عامل بافت غذا اضافه گردد. سازو کار اصلی احساس سیری در بدن ما مدت زمان ماندگاری در دهان است. به طور معمول غذا های جامد یا دارای گران روی و غلظت زیاد در دهان بیشتر می مانند و به طور قابل توجهی بیشتر جویده می شوند تا پیش از بلع به خوبی با بزاق دهان مخلوط شوند در حالی که در خصوص مایعات این مدت زمان ماندگاری خیلی کوتاه است.

با تغییر بافت غذا می توان مدت زمان ماندگاری در دهان را افزایش داد و هرچه زمان طولانی تری بدن (چه جسمی و چه روانی) غذا را حس کند احساس سیری بیشتری ایجاد می گردد. جنبهٔ ادراک و دریافت آن خیلی مهم است. هرچند آن ها اصرار دارند که هنوز این جنبه را تحقیق و آنالیز ننموده اند.

به نظر مک کریکرد بسته بندی و شکل و ظاهر مواد غذایی هم می تواند احساس سیری در ما ایجاد کند. او می گوید:برچسب های مواد غذایی، مزه، بافت و اندازهٔ مواد غذایی هم بر انتظارات ما از احساس سیری ناشی از غذا یا نوشیدنی اثر می گذارند و اگر احساس کنیم که سیر نماینده تر هستند بیشتر تمایل داریم که مقدار کمتری از آن ها مصرف کنیم و با مصرف آن ها احساس سیری بیشتری می کنیم.

آیا بهتر است مواد غذایی با بافت بیشتر بخریم؟

پیش از آنکه تصمیم بگیرید فهرست خرید روزانهٔ خود را تغییر دهید و مواد غذایی با بافت بیشتر (و سرشار از پروتئین) بخرید بدانید که این موضوع هنوز قطعی نیست و باید در خصوص آن پژوهش های بیشتری انجام گردد.

مک کریکرد می گوید: هنوز به طور کامل روشن نیست که تغییر بافت مواد غذایی که می خوریم اثر معنا داری بر رفتار تغذیه ای یا وزن ما در طولانی مدت بگذارد.

او نتیجه می گیرد که بیشتر تحقیقاتی که تا به امروز صورت گرفته است پژوهش هایی محدود و کوتاه مدت بوده است و در آن بافت یک نوع مادهٔ غذایی خاص و رفتار تغذیه ای افراد در خصوص آن در یک وعدهٔ غذایی یا در یک روز آنالیز شده است. پژوهش های طولانی تر و بیشتری ضروری است تا به پایداری اثرات مصرف مواد غذایی با بافت بیشتر در طول روز ها و هفته ها پی ببریم و دریابیم آیا این روش می تواند به بهبود راهبرد های کاهش میزان پروتئین و کالری در مواد غذایی و نوشیدنی های محبوب یاری کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4472

به "آیا خوردن غذا هایی که احتیاج به جویدن دارد به کاهش وزن یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوردن غذا هایی که احتیاج به جویدن دارد به کاهش وزن یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید