اتحادیه آفریقا تمدید ریاست جمهوری فارماجو را محکوم کرد

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، تمدید دوره ریاست جمهوری در سومالی را که توسط مجلس این کشور تصویب شد، محکوم کرد.

اتحادیه آفریقا تمدید ریاست جمهوری فارماجو را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه ای تمدید دوره ریاست جمهوری در سومالی را که 12 آوریل پس از ماه ها بن بست سیاسی و امنیتی در خصوص برگزاری انتخابات توسط مجلس تصویب شد، محکوم کرد.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا که مسئول رسیدگی به مسائل صلح و امنیت در این اتحادیه است، در بیانیه خود که یک نسخه از آن روز آدینه به خبرگزاری فرانسه رسید، همچنین از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا می خواهد فرستاده ویژه ای را برای سومالی به منظور یافتن راه حلی که برای همه طرفین قابل قبول باشد، منصوب و اعزام کند.

سومالی از نیمه دوم سال 2020 به دلیل نبود اجماع سیاسی و ناتوانی در برگزاری انتخابات در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 طبق برنامه پیش بینی شده، در یک بحران سیاسی عمیق فرو رفت.

روز 12 آوریل، نمایندگان به قانونی رأی دادند که دوره ریاست جمهوری محمد عبدالله محمد معروف به فارماجو را که ماه فوریه به خاتمه می رسید، دو سال دیگر تمدید کرد و برگزاری انتخاباتی با رأی گیری مستقیم را در سال 2023 پیش بینی می نماید.

در این بیانیه آمده است: شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا اقدامات مجلس نمایندگان در دوازدهم آوریل را که دوره ریاست جمهوری را تمدید کرد، محکوم می نماید، مجلس بدین ترتیب برگزاری انتخابات را عقب انداخت و کاری کرد که به وحدت و ثبات کشور آسیب برسد. شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا همچنین نگرانی عمیق خود را در خصوص تأثیر احتمالی اوضاع کنونی بر وحدت ارتش سومالی و دستگاه امنیتی ابراز می نماید.

رئیس سنای سومالی متنی را که نمایندگان به آن رأی دادند و فردای آن روز به امضای رئیس جمهور فارماجو رسید، مغایر با قانون اساسی خوانده بود. چند شریک این کشور، در رأس آن ها آمریکا و اتحادیه اروپا، برگزاری انتخابات را در سریعترین زمان ممکن خواهان شدند.

این کشور قرار بود اواخر 2020 تا اوایل 2021 انتخابات با مراجعه به آراء عمومی برگزار کند که نخستین انتخابات آن پس از انتخابات مجلسی سال 1969، درست پیش از کودتای محمد زیاد باره در همان سال، به شمار می رفت.

اما برگزاری این انتخابات به علت مخالفت های سیاسی متعدد و به خصوص به دلایل امنیتی با مانع روبرو شد.

به منظور برون رفت از بن بست، توافقی 17 دسامبر سال گذشته بین رئیس جمهور فارماجو و پنج رهبر منطقه ای منعقد شد که در آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلسی به صورت رأی گیری غیرمستقیم پیش بینی شده بود: بدین ترتیب که هیئت های ویژه که از سوی رؤسای قبایل مختلف انتخاب می شدند، می بایست نمایندگان مجلس را انتخاب می کردند که آن ها سپس رئیس جمهور را انتخاب نمایند.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا معتقد است این توافق پایدارترین مبنا و راه برای برگزاری انتخابات معتبر و شفاف در سومالی در زمان مناسب است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7193

به "اتحادیه آفریقا تمدید ریاست جمهوری فارماجو را محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه آفریقا تمدید ریاست جمهوری فارماجو را محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید