ارائه آخرین گزارش هیات ویژه رئیس جمهور از علت سیلاب های اخیر، خسارت 35 هزار میلیارد تومان برآورد شد

به گزارش مجله بای بلاگ، گزارش نهایی هیات ویژه رئیس جمهور برای آنالیز سیلاب های اخیر ارائه شد. این گزارش در اختیار روحانی نهاده شد تا درباره نحوه انتشار عمومی آن تصمیم گیری کند.

ارائه آخرین گزارش هیات ویژه رئیس جمهور از علت سیلاب های اخیر، خسارت 35 هزار میلیارد تومان برآورد شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، محمود نیلی احمدآبادی در نشست خبری گزارش نهایی هیأت ویژه سیلاب ها گفت: این گزارش امروز به صورت نهایی اعلام می گردد و گزارش برای رئیس جمهور ارسال شده است و رئیس جمهور درباره نحوه انتشار گزارش برای عموم تصمیم گیری می نمایند و پس از تصمیم گیری، رئیس جمهور درباره شیوه انتشار و دسترسی عمومی به این گزارش معین می گردد.

وی ادامه داد: این گزارش ماحصل کار هیأت ویژه آنالیز سیلاب هاست که از چند بخش اساسی شامل روایت سیلاب، تحلیل و آسیب شناسی، درس آموخته ها و پیشنهادات تشکیل شده است که بخش تحلیل و آسیب شناسی مفصل ترین بخش این گزارش است.

نیلی احمدآبادی گفت: با تحلیل این گزارش امید می رود در آینده شاهد آسیب ها وخسارت های کلان ناشی از سیلاب ها و بارش های شدید در کشور نباشیم.

وی اظهار داشت: این یافته ها علاوه بر استفاده در سیلاب یک چارچوب کلی برای جلوگیری از صدمات و آسیب ها در دیگر حوادث را هم معین نموده است و تاکید شده که صرف توجه در زمان بروز بحران و توجه نکردن قبل و بعد از بحران است که خسارت ها را ایجاد و بیشتر می نماید و از این رو حتی چارچوبی که در این گزارش به دست آمده در موضوع کرونا قبل و بعد از وقوع حادثه روشی تحلیلی ارائه می نماید.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مسائل فعلی وزارت بهداشت در موضوع کنترل کرونا، کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است که به دلیل نبود اعتماد عمومی به رسانه های کشور، ارتباط خوبی با جامعه هدف برقرار نشده است.

وی با اشاره به یافته کلان تر در این گزارش گفت: در این گزارش بر اصلاح حکمرانی و بهبود حکمرانی برای کاهش مسائل کشور تاکید شده است و هیأت ویژه آمادگی دارد پس از سرانجام تدوین گزارش برای پیاده سازی دستاوردها هم با مجلس یا سایر قوا همکاری کند.

نیلی اضافه کرد: در این گزارش که درباره سیل سه استان گلستان، خوزستان و لرستان آنالیز صورت گرفته است عوامل بروز سیلاب، تخریب ها و مقصرها معین شده اند و گزارش در دو بخش کلان و بخشی نگری تدوین شده و 14 کارگروه آنالیز انجام داده اند.

وی با بیان اینکه در کارگروه های 14 گانه علل و عوامل مربوط به هر بخش معین شده است، گفت: در این گزارش طولانی که مخاطب آن بیشتر کارشناسان هستند، از نظر و یاری همه دستگاه ها استفاده شده است.

نیلی عدد کلی خسارات برآورد شده سیلاب در این گزارش را 35 هزار میلیارد تومان بیان کرد.

تغییرات اقلیم کشور نامنظم است

رحیمیان رئیسکارگروه شهرسازی در این نشست درباره یافته های این کارگروه شرح داد: 4 محور مهم در این کارگروه مورد تاکید نهاده شد. نخست سیل از محور اندیشه ای و نگاه سازه ای که تاکید نمود ساختمان ها با نگاه سازه ای ساخته شده است و نیازمند نگاه غیرسازه ای در شهرسازی هستیم. و همین طور عدم توجه تجارب بومی از دیگر موارد مورد تاکید این کارگروه بوده است.

وی تاکید نمود: توجه نکردن به تغییرات کاربری ها یکی از دلایل اصلی پیدایش سیلاب ها و تشدید خسارات سیلاب های اخیر در کشور بوده اند. در مجموع در 4 محور خروجی این کارگروه اعلام شده است و راهکارهای جدی برای جلوگیری از بروز دوباره این خسارات دیده شد.

رحیمیان رئیس کارگروه شهرسازی در این نشست درباره علت وقوع سیلاب در شیراز گفت: تخلف تغییر کاربری محرز شده است، یک راستا با حجم دبی بالا و با عرض 20 متر و ارتفاع 5 تا 6 متر تبدیل به لوله ای با قطر 1 و 40 سانتی متر شده است.

آقاکوچک رئیس کارگروه زیرساخت در این نشست با اشاره به شرایط زیرساخت های کشور در زمان سیلاب گفت: یکی از یافته های این کارگروه این بود که سیلاب های محلی که اتفاقا شدید نبودند و بارندگی شدید داشته اند خسارت بیشتری دیده اند.

وی گفت: همچنین در سیلاب ها زیرساخت ها بیشترین خسارت را متحمل شده اند و در موارد زیادی زیرساخت هایی که با استاندارد طراحی شده بودند آسیب جدی ندیدند. همچنین در بحث راهنمایی روان آب ها به تالاب ها توجه جدی در کشور نشده است.

وی گفت: گزارشی که قبلا هیاتی ویژه از موضوع پلاسکو تهیه نموده بود حدود 20 تا 30 درصد مورد توجه نهاده شد و در بخش هایی از جمله شهرداری و آتش نشانی اجرا شد.

کمیسیون ماده 100 شهرداری، بزرگترین عامل تخلفات ساختمانی در شهرها

رئیس کارگروه هواشناسی درباره دستاوردهای این کارگروه گفت: ماهیت اقلیم کشور بی نظم است و به دلیل همین بی نظمی باید شرایط هر دوره را به دقت مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: پیشنهاد شد یک سایت برای مدیریت یکپارچه مسائل مربوط به هواشناسی با همکاری همه دستگاه ها ایجاد گردد.

هداوند رئیس کارگروه سیلاب درباره نقش مقررات و اختیارات حقوقی سازمان ها در سیلاب های اخیر گفت: بخش زیادی از سازمان ها به سؤالات این کارگروه پاسخ ندادند اما در مجموع از مستندات ارائه شده متوجه شدیم قوانین حقوق زیادی ابهام دارد که حتی سازمان ها به این نواقص واقف بودند اما در مقام حل آنها برنیامدند.

وی گفت: برای مثال وزارت نیرو در برنامه مشخص حریم بستر با برنامه ها خیلی فاصله دارد. همچنین کمیسیون ماده 100 شهرداری که ساختاری برای اصلاح شهرسازی است در واقع بزرگترین عامل تخلفات ساختمانی در شهرها هستند زیرا از محل تخلفات جریمه اخذ می نمایند و با جریمه شهرداری را اداره می نمایند و از این رو به جای اینکه مخالف تخلف باشند به طور طبیعی تخلفات را تشویق می نمایند و از تخلفات در شهرها جلوگیری نمی نمایند.

انتهای پیغام/

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1158

به "ارائه آخرین گزارش هیات ویژه رئیس جمهور از علت سیلاب های اخیر، خسارت 35 هزار میلیارد تومان برآورد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه آخرین گزارش هیات ویژه رئیس جمهور از علت سیلاب های اخیر، خسارت 35 هزار میلیارد تومان برآورد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید