اعزام هیات کارشناسی برای جلوگیری از اخلال در کاوش اضطراری ارگ علیشاه

به گزارش مجله بای بلاگ، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای جلوگیری از اخلال در کاوش های اضطراری باستان شناسی در ارگ علیشاه امروز هیأتی را به تبریز اعزام کرد.

اعزام هیات کارشناسی برای جلوگیری از اخلال در کاوش اضطراری ارگ علیشاه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسن طالبیان، معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از ارسال گزارش هیات کاوش ارگ علیشاه (مسجد علیشاه) به حمیده چوبک - رییس پژوهشکده باستان شناسی - مبنی بر ایجاد اخلال در ادامه پروژه ساخت پارکینگ این هیأت را برای بررسی موضوع از نزدیک و حل مشکل به تبریز اعزام کرد.

در گزارش هیات کاوش آمده است، ادامۀ کاوش ها تا لحظۀ توقف کامل حفاری های غیرمجاز در حریم عمارت تاریخی اثر ملی فتح الله یف و ممانعت از تخریب لایه های باستانی و آثار تاریخی، مشکل است.

تعدی به محدوده کاوش گاه هیات باستان شناسی، ممانعت جدی از گسترش گمانه های کاوش و کارشکنی در اعمال نظر فنی کارشناسان باستان شناسی از مواردی است که در این گزارش مورد تأکید قرار گرفته است.

براساس این گزارش، همزمان با شروع کاوش های اضطراری ارگ علیشاه (مسجد علیشاه) تبریز عوامل ساخت پارکینگ در فاصله 9 متری عرصه جنوبی عمارت تاریخی فتح الله یف به حفر چندین حلقه چاه برای نصب سبدهای میل گرد و بتن ریزی شمعک های پشتیبان اقدام کرده بودند.

این در حالی است که عمارت تاریخی فتح الله یف در سال 1384 رسما در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و هرگونه عملیات ساختمانی و دخل و تصرف در محدودۀ عرصه و حریم آثار ملی بدون اجازۀ سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اقدامی غیرقانونی است.

از سوی دیگر و براساس مصوبۀ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، ساخت هرگونه پارکینگ در محدودۀ ارگ علیشاه (مسجد علیشاه) تبریز ممنوع است.

این عوامل در دو روز گذشته نیز با گسترش عملیات حفاری غیرمجاز به طرف کارگاه کاوش نه تنها در کار کاوش اخلال کرده، بلکه نسبت به اضطراب لایه های باستانی و تخریب بخشی از رج های آجر چینی سازه منسوب به قلعه اقدام کردند.

در روزهای نخست کاوش های باستان شناسی ارگ علیشاه (مسجد علیشاه) بخشی از شالوده های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخان به آن اشاره کرده اند کشف شد.

از سوی دیگر براساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و در مرحله اسکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی میراث فرهنگی اقدام و در مکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1026

به "اعزام هیات کارشناسی برای جلوگیری از اخلال در کاوش اضطراری ارگ علیشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعزام هیات کارشناسی برای جلوگیری از اخلال در کاوش اضطراری ارگ علیشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید