ایران غنی سازی 20 درصد اورانیوم را شروع می نماید

به گزارش مجله بای بلاگ، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه قرار قاسم در شبکه 5 سیما، از شروع فرآیند غنی سازی 20 درصد اورانیوم و آمادگی سازمان انرژی اتمی در این خصوص اطلاع داد.

ایران غنی سازی 20 درصد اورانیوم را شروع می نماید

او گفت: نامه ای به نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی در وین داده ایم که تسلیم این نهاد گردد. به اعتبار مصوبه مجلس می خواهیم غنی سازی 20 درصد را شروع کنیم، چون باید به آژانس اعلام کنیم بازرسان این نهاد بیایند بعضی چیزهایی که پلمب شده را فک پلمب نمایند.

او شرح داد: کپسول های گاز اورانیوم را باید عوض کنیم. الان کپسول گاز اورانیوم طبیعی وصل است و غنی سازی چهار درصد انجام می دهیم. حالا باید چهار درصد را وصل کنیم تا 20 درصد را فراوری کنیم. این باید تحت نظارت آژانس باشد اعلام کردیم در آینده نزدیک می خواهیم این کار را انجام دهیم و شما هم اقدامات لازم را انجام دهید.

معاون رئیس جمهور گفت: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم و مصوبه مجلس و قانون است، آیین نامه ای را نیز دولت در این ارتباط درباره چگونگی اجرای آن را نوشته است. انشاءالله به زودی 20 درصد را شروع خواهیم کرد. رئیس جمهور باید دستور را بدهد. دستور اولیه را دادند که ما نامه را دادیم و به آژانس اعلام نموده ایم. ما سربازی هستیم که دستمان روی ماشه است و فرمانده دستور دهد شلیک کنیم. این آمادگی را داریم و انشاءالله در اسرع وقت فراوری می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی برای شروع غنی سازی 20 درصد در فردو گفت که این کار خیلی سریع انجام خواهد شد.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای در این باره نوشت: ایران به آژانس اطلاع داده که بر اساس مصوبه قانونی اخیر مجلس کشور سازمان انرژی اتمی ایران میخواهد در سایت غنی سازی فردو اورانیوم با غلظت 20 درصد فراوری کند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تاریخی برای شروغ غنی سازی اورانیوم با غلظت بالاتر اعلام ننموده است.

چندی پیش مجلس شورای اسلامی در پاسخ به فرایند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را به تصویب نهایی رساند.

دولت با تصویب این قانون مخالف بود اما شورای نگهبان آن را تائید کرد.

براساس ماده 1 مصوب این قانون سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به فراوری اورانیوم با غنای 20درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است احتیاج کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

دولت نیز آیین نامه اجرایی این قانون را هفته گذشته ابلاغ کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5653

به "ایران غنی سازی 20 درصد اورانیوم را شروع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران غنی سازی 20 درصد اورانیوم را شروع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید