بانک مرکزی از افشا کدام آمارها خودداری کرد؟ ، خط تیره های اقتصاد ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، به گزارش خبرنگاران، بانک مرکزی گزارشی از نماگرهای مالی سه ماهه سوم منتشر نموده که طبق روال چند سال اخیر از ارائه اطلاعات درباره چند شاخص مالی امتناع نموده است.

بانک مرکزی از افشا کدام آمارها خودداری کرد؟ ، خط تیره های اقتصاد ایران

در این گزارش در مقابل شاخص های مهمی همچون فراوری و صادرات نفت، شرایط مالی دولت، درصد تغییرات شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدمات مصرف نماینده و درصد تغییرات شاخص بهای فراورینماینده خط تیره آمده است.

در خصوص آمارهای نفتی در جدول این گزارش منبع وزارت نفت و وزارت نیرو ذکر شده که در این خصوص قبلا سخنگوی دولت و وزیر نفت موضع خود را تعیین نموده بودند.

پیش از این علی ربیعی درباره فروش نفت گفت که آمار فروش نفت را اعلام نمی نمایند چون انتشار اطلاعات این چنینی در شرایط جنگ مالی صحیح نیست.

زنگنه، وزیر نفت نیز گفت: با اینکه مردم محرم هستند اما من همواره گفتم در خصوص صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی کنم چون علاوه بر مردم، صدایم به گوش دشمنان هم می رسد.

در واقع علت عدم انتشار بعضی از آمارها از جمله نفت را جلوگیری از افشا اطلاعات برای بسته نشدن مسیرهای فروش نفت اعلام می نمایند، اما در خصوص بعضی دیگر از اطلاعات این بهانه ها نمی تواند قانع نماینده باشد.

در همین زمینه باید اشاره نمود که بانک مرکزی بیش از دو سال است که آمارهای تورم را منتشر نمی کند، در ابتدا علت این موضوع را اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی گفتند و قرار بود بعد از آنالیز های تخصصی و کارشناسی دوجانبه آمارها دوباره منتشر گردد اما همچنان این آمار منتشر نشده است.

در کنار بانک مرکزی نهادهای دیگری مثل مرکز آمار ایران، گمرک، وزارت صمت، سازمان بورس، وزارت نفت، بانک ها و سازمان سرمایه گذاری هم بعضی از آمارها را منتشر نمی نمایند.

کدام آمارها منتشر نمی گردد؟

لیست آمارهایی که دیگر منتشر نمی گردد به این توضیح است:

بانک مرکزی: فراوری و صادرات نفت، شرایط مالی دولت، قیمت هفتگی اقلام، درصد تغییرات شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدمات مصرف نماینده (تورم) و درصد تغییرات شاخص بهای فراورینماینده

وزارت صمت: آمار مربوط به بنگاه های مالی

سازمان سرمایه گذاری: آمارهای مربوط به جذب سرمایه خارجی

بانک ها: عملکرد بانک های غیربورسی

وزارت نفت:درآمد حاصل از فروش نفت و میزان صادرات نفت

سازمان بورس نیز سود پیش بینی شده هر سهم را منتشر نمی کرد که به تازگی اعلام نموده این آمارها باید منتشر گردد. این در حالی است که کارشناسان بورسی معتقدند که نبود این آمارها روی رفتار و میزان سود و ضرر سهامداران تاثیر گذار بوده است.

در شرایطی که هر چند ماه بک بار آمارهای مالی جدید به اتاق حبس اطلاعات می رود، ترسیم شرایط اقتصاد در آینده و برنامه ریزی را برای فعالان مالی، کارشناسان و مردم دشوارتر می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6127

به "بانک مرکزی از افشا کدام آمارها خودداری کرد؟ ، خط تیره های اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی از افشا کدام آمارها خودداری کرد؟ ، خط تیره های اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید