تشریح اقدامات سازمان برنامه ریزی آموزشی در دوران کرونا

به گزارش مجله بای بلاگ، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تشریح فعالیت های این سازمان در دوران کرونا گفت: قدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه های درسی متناسب با این اوضاع است.

تشریح اقدامات سازمان برنامه ریزی آموزشی در دوران کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، ‬ حسن ملکی صبح امروز در جمع خبرنگاران در‬ فضای‬ مجازی در پاسخ به این سوال که کتاب های درشت خط ویژه مدارس استثنایی با چه ساز و کار تولید و توزیع می شود؟ ‬ گفت: کتاب های درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید می شود؛ ‬ برای دانش آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و کتاب های درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (23.5 در 33) سانتی متر آماده سازی می شود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام می گیرد. توزیع این کتاب ها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می شود.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ برای - دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا، ‬ کتاب های درسی دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا، نیز‬ در قطع رحلی بزرگ (23.5 در 33) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تحویل می نماید.

به گفته وی توزیع این کتاب ها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می شود.

ملکی‬ فهرست بسته های آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه‬ رابه شرح زیر اعلام‬ کرد:

عنوان دوره پایه

پایه اول ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) ابتدایی اول

پایه دوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) ابتدایی دوم

پایه سوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) ابتدایی سوم

پایه چهارم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) ابتدایی چهارم

پایه پنجم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) ابتدایی پنجم

پایه ششم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) ابتدایی ششم

پایه اول ابتدایی - قسمت اول (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی اول 1

پایه اول ابتدایی - قسمت دوم (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی اول 2

پایه اول ابتدایی - قسمت سوم (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی اول 3

پایه دوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی دوم

پایه سوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی سوم

پایه چهارم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی چهارم

پایه پنجم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی پنجم

پایه ششم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) ابتدایی ششم

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا را نیز بیان نمود: شرایط کرونایی تجربه ی تلخ در فضای تکان دهنده ای است که افکار و اندیشه ها را برای یافتن راه های نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد. ما نیز از این تکان ذهنی دور نبودیم. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. برنامه های درسی در شرایط قرمز و زرد چه تغییراتی را باید بپذیرد تا تسهیل گر یادگیری باشد؟ در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاش هایی در گروه های کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید 19 در شرایط قرمز و زرد پدید آمد. در این مجموعه، محتوا های دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتوا ها به عنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتوا های دروس انجام گرفت. قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل می گرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روش های تدریس و ارزشیابی استفاده نمایند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش آموزان فراهم سازند. به خانواده ها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا نمایند توصیه هایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد. خانه به مدرسه ای تبدیل شد که یادگیری های اساسی در آنجا صورت می پذیرد.

وی گفت: خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسه ای است که معلم آن پدر و مادر است. قاعدتاً والدین به توانایی های نوینی باید نایل گردند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری نمایند. اگر هم چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب نمایند. هرچند نقش اصلی را خود دانش آموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به خود یادگیری بپردازد، ولی به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری است که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.

وی‬ ادامه‬ داد: در مجموعه شش جلدی؛ منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس های تلویزیونی ملی و محلی و ... منابعی هستند که دانش آموزان باید رجوع نمایند و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند. خود این نیز مهارتی است که بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمی شود. در همین مجموعه شش جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ نماینده و زمینه ساز همه ی تلاش هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش آموزان صورت می گیرد. اوست که باید رهبری کند و امکان فعالیت های اثربخش را فراهم نماید.

ملکی‬ گفت: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه های درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با این ها در مجلات رشد مقالات، مصاحبه ها و مصاحبه های متعددی نیز به چاپ رسیده است اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتاب های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون تر برای دانش آموز فراهم می شود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارت ها به صورت مطلوب انجام می دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5171

به "تشریح اقدامات سازمان برنامه ریزی آموزشی در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح اقدامات سازمان برنامه ریزی آموزشی در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید