خبرنگاران دولت 1300 میلیارد ریال برای آبیاری نوین در دلگان هزینه کرده است

به گزارش مجله بای بلاگ، زاهدان- خبرنگاران- فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه گذاری بیش از 1300 میلیارد ریالی دولت از طریق اجرای 13 هزار هکتار آبیاری نوین در این شهرستان منجر به افزایش حداقل 30 درصدی محصول و کاهش 30 درصدی مصرف سم و کود شده است.

خبرنگاران دولت 1300 میلیارد ریال برای آبیاری نوین در دلگان هزینه کرده است

مجتبی شجاعی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشت: در سال جدید که به فرموده رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید نامگذاری شده اجرای این طرح ها باعث افزایش تولید به میزان حداقل 40 درصد می شود.

وی گفت: تحقق این مهم مستلزم همراهی وزارت نیرو، تداوم همت کشاورزان و تخصیص به موقع اعتبارات است که هم اینک طبق دستور العمل و بخش نامه با توجه به نوع و شیوه سیستم آبکمک و نوع اراضی بین 8 تا 13 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی دولت به ازای هر هکتار پرداخت شده است.

فرماندار دلگان گفت: خشکسالی های چند سال گذشته و کاهش سطح آب های زیرزمینی و بدنبال آن کاهش منابع آبی استان بویژه در حاشیه تالاب جازموریان، باعث شده تا کشاورزان و مسوولان توجه به تغییر الگوهای کشت را در دستور کار قرار دهند .

وی ادامه داد: دلگان با توجه به اینکه 6 درصد مساحت سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده اما حدود 35 درصد مساحت اراضی دارای سیستم آبکمک نوین کل استان را به خود اختصاص داده است.

شجاعی اظهارداشت: با اجرای برنامه های مدیریت منابع آبی خوب در دلگان، سال زراعی گذشته 240 هزار تن صیفی جات، 35 هزار تن خرما، 18 هزار تن گندم، 13 هزار تن گیاهان دارویی اعم از چای ترش و حنا در این شهرستان تولید شده است.

وی گفت: برای جبران کم آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب است، تغییر الگوی کشت، بهبود راندمان آبکمک و فزایش بهره وری امری ضروری است.

فرماندار دلگان افزود: اجرای طرح های انتقال آب با لوله در اراضی، ایجاد کانال های آبکمک عمومی، پوشش انهار سنتی، طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از دیگر طرح های اجرا شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: تنها راه برون رفت از بحران کنونی آب مدیریت در بخش مصرف است و بر همین اساس بخش کشاورزی به عنوان عمده ترین مصرف کننده نیازمند سرمایه گذاری برای توسعه روش های نوین آبکمک در مزارع است.

به گزارش خبرنگاران شهرستان دلگان در جنوب غربی سیستان و بلوچستان با حدود 11 هزارو 780 کیلومتر مربع وسعت و 80 هزار نفر جمعیت به عنوان ششمین شهرستان وسیع استان، از اهمیت آمایشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خاصی برخوردار بوده که به دلیل قدمت تمدن کشاورزی و همجواری با تالاب جازموریان و دارا بودن منابع آبی و خاکی مناسب با حدود 28هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد.

حوزه آبریز دلگان از سمت شمال از کوه های بزمان(زنده) و هودیان تا منطقه کاشک و گرم شور به سمت مرکز شهرستان منتهی به منطقه جازموریان جاری است، از سمت جنوب از کوه های فنوج و روستای اسفند و رمشک به سمت مرکز بخش جلگه چاه هاشم و بخش مرکزی سرازیر و به جازموریان منتهی می شود.

در طول سالیان گذشته با کاهش نزولات آسمانی، افزایش برداشت غیر کارشناسی و غیرقانونی از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی و بی ­توجهی به روش های بهینه مصرف آب و از سویی مسائل مربوط به تالاب جازموریان و بی نظمی در تخصیص حق آبه استان، عملا مشکل کم آبی در منطقه به وجود آمده که تنها راه برون رفت از این مسائل اجرای سیستم نوین آبکمک است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4813

به "خبرنگاران دولت 1300 میلیارد ریال برای آبیاری نوین در دلگان هزینه کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دولت 1300 میلیارد ریال برای آبیاری نوین در دلگان هزینه کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید