کارگردان عموهای فیتیله ای: استفاده از علایم هشدار ضابطه مند شود

به گزارش مجله بای بلاگ، محمد مسلمی بر لزوم به کارگیری ضابطه مند از علایم هشداردهنده رده بندی سنی برنامه ها در تلویزیون تاکید کرد.

کارگردان عموهای فیتیله ای: استفاده از علایم هشدار ضابطه مند شود

به گزارش ایسنا، به تازگی پخش نماهنگی از شبکه پویا (نهال) با هشدار محدودیت سنی +10 سال، در فضای مجازی بحث برانگیز شده است.

افراد منتقد به محدودیت سنی اعمال شده در این نماهنگ مذهبی، معتقدند، آیا این صحنه ها از غول های انیمیشن ها ترسناک تر است که فکر می کنید مناسب بچه ها نیست؟ و اینکه اصلا چرا مسائل دینی و مذهبی باید شامل محدودیت سنی برای تماشا باشد؟

در پاسخ به این انتقادها، محمد سرشار ـ مدیر شبکه ـ در صفحه توییتر خود توضیحاتی را منتشر کرد. این مدیر تلویزیونی در بخشی از این توضیحات آورده است: یکی از این نماهنگها دارای شعر و صوت مناسبی برای بچه ها بود اما در تصویر آن صحنه هایی مانند شمشیر کشیدن، شکستن تنگ آب، کشتن ماهی و پخش شدن قطرات خون وجود داشت که بنده از پخش خواستم دو کار انجام دهد: یک: آن نماهنگ را با هشدار سنی 10+ پخش کند. دو: پخش در ساعات پایانی شب باشد که خانواده ها کنار فرزندان باشند و مراقبت لازم را برای بچه ها زیر 9 سال داشته باشند.

او ادامه تاکید کرده است: می گویند: قبلا صحنه های خشن یا ترسناک از شبکه کودک پخش شده. پس اینها را هم بدون هشدار پخش کنید. مثالی بزنم: هرچند در پاساژها ماسک نمی زنند اما ما در هیاتهایمان بهتر از همه جا رعایت می کنیم و همه مان ماسک می زنیم. شبیه همین، اگر خطایی در پخش آن صحنه های ترسناک بوده، دلیلی نمی شود که در برنامه های حساس دینی مراقبت نکنیم.

سرشار در ادامه هم از راه اندازی سامانه چی خوبه خبر داده است که به شبکه کودک کمک می کند و هشدارهای سنی را دقیق تر می کند.

اما این توضیحات در حالی از سوی مدیر شبکه تخصصی کودک مطرح می شود، که او بهتر از هر کسی می داند به رغم هشدارهایی که سالهاست از سوی کارشناسان رسانه و روانشناسان کودک عنوان شده، هنوز که هنوز است استفاده از علایم هشداردهنده سنی ضابطه مند در پخش شبکه ها اجرایی نمی شود و همان طور که خود وی نیز اذعان داشته، این هشدارها بر اساس نگاه مدیران اعمال می شود و قطعا در این بین بعضی برنامه ها و چه بسا بسکمک از قلم می افتد.

محمود مسلمی ـ بازیگر و کارگردان حوزه برنامه های کودک و نوجوان ـ که بیشتر با اجرای برنامه عموهای فیتیله ای شناخته می شود، در گفت وگویی با ایسنا درباره ضرورت استفاده از پروتکل های ضابطه مند برای درجه بندی سنی برنامه های تلویزیونی و خصوصا برنامه های کودک صحبت کرده است.

مسلمی درباره ضرورت تعیین محدودیت سنی برای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی گفت: فیلم هایی که صحنه های خشونت بار دارند باید با استفاده از علائم هشداردهنده یادآوری شوند تا خانواده ها مراقب باشند و در همه جای دنیا هم همینطور است.

او در عین حال اعمال محدودیت سنی را در شبکه های تخصصی بچه ها نادرست خواند و افزود: اگر بخواهیم بچه ها را در شبکه خودشان محدود کنیم، بدتر می شود و آن ها حریص تر می شوند به تماشای آن فیلم یا برنامه. بچه ها کنجکاوترند و مثل ما فکر نمی کنند. من مخالفم که برای برنامه های کودک محدودیت سنی قائل شوند اما در فیلم های بزرگسال که ممکن است بچه ها هم تماشا کنند باید این مسئله رعایت شود. ما نمی توانیم به بچه بگوییم شبکه تو است اما نگاه نکن اگر برنامه یا فیلم مناسبش است در شبکه اش پخش می شود و اگر نیست نباید پخش بشود.

این بازیگر راه حل ضابطه مند شدن این مسئله را در صداوسیما، وجود گروهی متخصص برای سیاست گذاری بیان کرد و گفت: این موضوع نیازمند یک سیاست کلی است. ما باید روانشناس، جامعه شناس و کسانی که تخصصش را دارند را جمع آوری کنیم که کم هم نیستند. کسانی که صاحب سبک هستند و در این زمینه علم دارند. وقتی این ها در کارگروهی باشند که سیاست های کلی را رقم بزنند، ما می توانیم به یک یکدستی برسیم که اگر مدیری رفت و مدیر دیگری آمد این سیاست ها باز هم اعمال شود. این چیزی است که در دنیا اتفاق می افتد.

مثلا برای دخترها و پسرها در سنین مختلف باید برنامه های خاصی طراحی شود. اگر تیمی در صدا وسیما ثابت و مستقر باشد که این سیاست گذاری ها را انجام دهد، هم برای تعیین محدودیت سنی و هم برای برنامه سازی خوب است.

مسلمی با بیان اینکه نحوه آموزش اررزش های دینی به بچه ها باید متفاوت و خلاقانه باشد، گفت: ما می توانیم کارهای دینی و ارزشی را به گونه ای بسازیم که بچه ها ما نگرش درست تری نسبت به ائمه اطهار (ع) داشته باشد. یعنی بر نکته های مثبت تاکید کنیم؛ ما باید از شجاعت امامانمان به کودک بگوییم. کودک و نوجوان ما باید بداند بعد از واقعه عاشورا سیره و رفتارش را چگونه باید تغییر دهد. ارزش های آن دوره تاریخی بسیار زیاد بوده است اما ما به آن ها نمی پردازیم. البته نه اینکه این چیزهایی که نشان داده می شود مثبت نیست اما ما به ندرت درباره رفتار امام حسین (ع) با بچه هاشان، رفتار حضرت محمد(ص) و امام علی (ع) با بچه ها و اینکه جایگاه بچه ها و نوجوانان در دین و روابط اجتماعی آن زمان چگونه بوده است، صحبت کرده ایم.

مسلمی ادامه داد: چقدر خوب است که ما دختران و پسران سرزمینمان را با رفتار، سیره، شجاعت ها و قصه های امامان آشنا کنیم. یکی از همین قصه ها را قرار بود با همکاری سازمان اوج کار کنیم و آن این بود که امام حسین (ع) در زمان جنگ برای لحظه هایی جنگ را رها کرده و نزد بچه هاشان می فرایند و با آن ها صحبت می کنند. این خیلی مهم است که در چنین شرایطی هم ایشان با بچه هاشان صحبت می کردند و برایشان وقت می گذاشتند. باید به مسائل اینچنینی پرداخته شود. بچه ها باید رفتار حسینی را یاد بگیرند. این نگاه من است و همیشه گفته ام کاش یک روز کارهایی ساخته شود که ارزش های آن زمان و اخلاقیات را به تصویر بکشد تا کودک وقتی وارد جامعه می شود رفتارش متحول شود.

او ساخت برنامه های دینی را برای بچه ها بسیار مهم و حساس بیان کرد و گفت: کارهایی که در این راستا ساخته می شود، اگر درست و اصولی ساخته نشود، کار ضد تبلیغ کرده ایم. من خیلی از کارهای دینی را دیده ام که بچه ها پس می زنند. اگر این برنامه ها در قالب درستی طراحی نشوند، تاثیر لازم را نمی گذارند. کارهای دینی باید جذابیت داشته باشند و در این زمینه ما بر لبه تیغ حرکت می کنیم. خیلی مهم است که برنامه های مذهبی بچه ها در قالب های درست ساخته شوند. در غیر این صورت ما سرمایه را دور ریخته ایم و برعکس هم جواب می گیریم.

مسلمی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر به شرایط برنامه کودک باید به شکل جدی تری توجه شود، درباره فعالیت های جدید خود توضیح داد: فعلا کار جدیدی ندارم. تصمیم به کار کردن داریم، باید ببینیم سازمان صداوسیما چه کار می کند. ما آماده کار هستیم و یکی ـ دو طرح هم داده ایم اما هنوز جوابی نگرفته ایم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3985

به "کارگردان عموهای فیتیله ای: استفاده از علایم هشدار ضابطه مند شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردان عموهای فیتیله ای: استفاده از علایم هشدار ضابطه مند شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید