کاندیداتوری افراد با سابقه نظامی منع قانونی ندارد ، سران قوا نیازی به استعفا برای کاندید شدن در انتخابات ندارند

به گزارش مجله بای بلاگ، سخنگوی شورای نگهبان گفت: دخالت و سوگیری نظامی ها در انتخابات منع شده است ولی صرف نامزد شدن برای انتخابات منع قانونی نداشته و در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.

کاندیداتوری افراد با سابقه نظامی منع قانونی ندارد ، سران قوا نیازی به استعفا برای کاندید شدن در انتخابات ندارند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال 1399 که صبح امروز (شنبه 23 اسفند) برگزار گشت، طی سخنانی با اشاره به مصوباتی که مورد آنالیز شورای نگهبان نهاده شده است گفت: طرح اصلاح مواد قانون اجرای سیاست کلی اصل 44 را داشتیم که عدم مغایرت آن با قانون اساسی و شرع مقدس اعلام شد.

وی اضافه نمود: لایحه مالیات بر ارزش اضافه نموده در 6 بند مورد ایراد نهاده شد که بعضی موارد ابهام داشت و برای برطرف ایرادات به مجلس ارجاع شد.

کدخدایی گفت: همچنین یکی از مصوبات مجلس که طرح آن محل بحث بود اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود که تعییناً ایراداتی در اصول 99، 109 و 115 داشتیم، بعضی موارد برای اولین بار بود که ذکر می شد که به مجلس ارجاع شد تا اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد.

کدخدایی درباره فعالیت کاندیداهای احتمالی در فضای مجازی و ارسال گزارش از سوی یکی از کاندیداها درباره تخلفات یکی دیگر از کاندیدای احتمالی گفت: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و هر کدام از این گزارش ها به دقت مورد آنالیز قرار می گیرد تا در آنالیز صلاحیت ها مورد نظر قرار گیرد بنابراین تفاوتی نمی کند که چه کسی این گزارشات را برای ما بفرستد و ما به دقت هر گزارشی را که به دستمان برسد مورد آنالیز قرار می دهیم.

وی درباره تدابیر شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی گفت: برای این منظور نزدیک به 15 درصد به صندوق ها به نسبت انتخابات گذشته اضافه نموده شده است، آنچه تا الآن ستاد مبارزه با کرونا اعلام نموده بیشتر درباره تجمعات بوده است که در انتخابات آینده طبعاً محدودیت تجمعات را داریم.

وی درباره تعیین سقف تعیینی برای تأیید صلاحیت نامزدها انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه برای شورا ملاک است شرایطی است که برای رئیس جمهور در قانون انتخابات آمده است به همین دلیل در همه انتخابات تعداد افراد تأیید صلاحیت شده متفاوت است، آنچه در قانون آمده عدم منع ورود این افراد است و ما هم تابع قانون هستیم.

کدخدایی در خصوص نظامی ها نیز توضیح داد: البته دخالت و سوگیری نظامی ها در انتخابات منع شده است ولی صرف نامزد شدن برای انتخابات منع قانونی نداشته و در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون انتخابات گفت: به خلاف بعضی دوستان در مجلس که به جای شورای نگهبان اظهارنظر می نمایند بنده نمی توانم از طرف مجلس اظهارنظر کنم و منتظر می مانیم که در مجلس کی و چه زمانی مورد آنالیز قرار می گیرد و آن موقع نظر خود را اعلام می کنیم.

کدخدایی همچنین درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 1400 گفت: هنوز پاسخ رسمی در این باره ندادیم و دوستان مجلس در بیان ایرادات عجله کردند.

وی اضافه نمود: دوستان مجلس نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند چرا که ممکن است این ایرادات تغییر کند.

کدخدایی با بیان اینکه دوستان مجلس لازم نیست نظرات و جلسات غیررسمی را اطلاع رسانی نمایند، توضیح داد: ایراداتی که درباره بودجه 1400 مطرح شده در چند بند قابل بیان است؛ البته که ایراداتی شورای نگهبان به لایحه بودجه سالانه همواره نسبت به لوایح بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه نمود: ایراداتی به اصل 52 و 53 وارد شد که مربوط به تعیین ردیف و تعیین سقف بود که 10 مورد بود.

کدخدایی با اشاره به 5 ایراد شورای نگهبان به اصول 52 و 53 قانون اساسی، گفت: مغایرت با اصل 44 نیز 5 مورد ایراد بود که شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال 1400 داشت.

وی همچنین مغایرت با سیاست های کلی نظام را 5 مورد اعلام و بیان نمود: در این رابطه 4 مورد هم فقهای شورای نگهبان ایراد خلاف شرع داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مغایرت با اصول 3 بند9 نیز وجود داشت که تبعیض ناروا شناخته شد که این ایرادات نیز 2 مورد بود.

وی اضافه نمود: بند 10 اصل 3 نیز در 7 مورد دارای ایراد بود؛ همچنین مواردی از بندها دارای ابهام بود که باید روشن گردد؛ همچنین در بعضی ایرادات مقصود قانونگذار معلوم نیست لذا وجه مقصود قانون گذار باید تعیین گردد؛ هنوز این ایرادات رسما به مجلس ارائه نشده و ممکن است تغییر داشته باشد.

همچنین وی درباره استعفای سران قوا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما تابع قانون هستیم و افراد دارای مقام منع نیستند و نیازی به استعفا ندارند، تنها منع برای کسانی است که در نظارت انتخابات نقش دارند مانند اعضای شورای نگهبان و دوستان وزارت کشور.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6503

به "کاندیداتوری افراد با سابقه نظامی منع قانونی ندارد ، سران قوا نیازی به استعفا برای کاندید شدن در انتخابات ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاندیداتوری افراد با سابقه نظامی منع قانونی ندارد ، سران قوا نیازی به استعفا برای کاندید شدن در انتخابات ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید