یافتن محل تولد باستانی؛ رویایی که به حقیقت پیوست

به گزارش مجله بای بلاگ، پیشرفت علم و فناوری های مختلف انسان را به جایگاهی رسانده است که می تواند محل دقیق تولد خود در میلیون ها سال پیش را روی نقشه پیدا کند.

یافتن محل تولد باستانی؛ رویایی که به حقیقت پیوست

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، بیشتر مردم در دنیا به تاریخ و آنچه در گذشته برای کره زمین و شهر و روستای آن ها اتفاق افتاده است علاقه دارند و می خواهند بدانند که محلی زندگی آن ها ده ها و صدها سال قبل به چه شکلی بوده است.

نظریه جدید اخترشناسان سن سیاره های شبیه به زمین را معین کرد

سال ها تحقیقات دانشمندان در خصوص سیاره زمین و نحوه شکل گیری محل زندگی کنونی انسان ها نشان داده است کره زمین میلیون ها سال از لحاظ شرایط قرارگیری قاره ها و وسعت اقیانوس ها به شکل کنونی نبوده است. حرکت لایه های ساختاری زمین طی سال های طولانی موجب شده سیاره خاکی از میلیون ها سال پیش تا به امروز دچار تغییرات زیادی شده و محل خشکی ها تغییر کند. دانشمندان معتقدند در زمانی که هنوز انسان ها روی کره زمین نبودند و حتی شاید قبل از دوره حیات دایناسورها قاره هایی که هم اکنون هرکدام قسمت معینی برای خود دارند و انسان های زیادی روی آن ها زندگی می نمایند به هم چسبیده و یا بسیار نزدیک بودند و در واقع جزیره ای پهناور را روی کره زمین تشکیل می دادند.

زمین همیشه در حال تغییر است

ساختار زمین شناسی کره زمین تحت تاثیر عوامل مختلفی واقع شده است و قطعا شرایط و محلی که انسان ها در قاره های متفاوت زندگی در آن را تجربه می نمایند در صدها سال آینده یکسان نخواهد بود. زلزله های پرقدرت، باران های شدید، فوران آتش فشان ها و بالا آمدن یا پایین رفتن سطح دریا ها از جمله عواملی است که شکل کره زمین و قاره ها را دچار تفییر می نماید. مقایسه نقشه های طراحی شده از ساختار کره زمین در 510 میلیون سال پیش تا عصر حاضر حاکی از آن است که در ابتدا قاره ها فاصله زیادی باهم نداشته و در بعضی از مناطق بخش اعظمی از خشکی ها زیر آب قرار داشت. پس از وقوع عصر یخبندان قسمت هایی از کره زمین از زیر آب بیرون آمد و دیگر هرگز به محل قبلی خود بازنگشتند.

یکی از دلایلی که باستان شناسان با اتکا به آن نزدیک بودن و حتی یکی بودن قاره های کره زمین را اثبات می نمایند پیدا شدن فسیل های یکسان در دو قاره کاملاً متفاوت کره زمین است. به عنوان مثال دیرینه شناسان ضمن انجام تحقیقات در قاره آمریکا فسیلی از جانوارانی متعلق به ماقبل تاریخ را پیدا می نمایند و در کمال شگفتی مشاهده می گردد که همتای همین حیوان در دروه زمانی تقریبا یکسان در قاره آسیا نیز وجود داشته است. یعنی چسبیده بودن قاره های کره زمین به هم موجب می شده است دایناسورها از قاره آمریکا به سمت آسیا مهاجرت نموده و در محل های متفاوتی زندگی شدند.

دسترسی محدود مردم به منابع اطلاعاتی باستانی

منابع اطلاعاتی موجود در خصوص تاریخچه کره زمین و به خصوص مناطق خاص بسیار محدود است و تنها اقشار خاصی از هر جامعه به آن ها دسترسی دارند. یعنی اگر دانش آموز یا معلمی بخواهد در خصوص تاریخ سرزمین خود تحقیق نموده و نوع ساختار آن را در میلیون ها سال پیش مشاهده کند تقریبا هیچ ابزاری در اختیار ندارد. بنابراین گروهی از دانشمندان در کوشش هستند تا با بهره گیری از فناوری های پیشرفته آشنایی با تاریخ کره زمین و شکل هر قاره را برای عموم مردم راحت تر نمایند. بدون شک هرچه ابزارهای مطالعه تاریخ در دسترس تر و تکامل یافته تر باشند انسان ها به راحتی با آن ها ارتباط برقرار نموده و به مطالعه سیر تحولات زمین را جذاب تر می سازد.

اگرمی خواهید بدانید محل تولد شما میلیون ها سال پیش از نظر ساختار و شکل ظاهری در چه شرایطی قرار داشته است حالا شرایط آن فراهم شده است. شرکتی به نام یان وبستر نوعی نقشه مجازی را طراحی نموده که به همه علاقه مندان به علوم جغرافیا و تاریخ امکان مشاهده زادگاه خود در سال های بسیار دور را می دهد.

طراحی نقشه ای برای یافتن محل زندگی باستانی

در نقشه سه بعدی یان وبستر امکان مشاهده شرایط زمین شناسی مناطق مختلف کره زمین تا 750 میلیون سال پیش فراهم شده است. طراحان این نقشه برای فراوری آن از داده های موجود در بانک های اطلاعاتی مختلفی استفاده نموده و منابع دیرینه شناسی را به دقت آنالیز کردند. در واقع مهندسان یان وبستر تاریخچه هر منطقه از کره زمین را به دقت روی نقشه این شرکت نمایش می دهند.

نقشه طراحی شده در موسسه یان وبستر کاملا مجازی بوده و با امکاناتی ویژه به صورت آنلاین در دسترس است. کاربران می توانند به وسیله این لینک(https://experiments.withgoogle.com/ancient-earth) به نقشه باستانی کره زمین مراجعه نموده و جزئیات شهر یا کشور مورد نظر خود را روی کره زمین مشاهده نمایند. یکی از مدیران شرکت وبستر گفت: تاریخ کره زمین از آنچه تصور می کنیم طولانی تر و پیچیده تر است. بدون شک ساختار زمین در آینده نیز تغییر خواهد نمود. مشاهده شهر یا کشور مورد نظر هر کاربر در هزاران سال قبل می تواند جذاب و هیجان انگیز باشد.

کاربران می توانند در هنگام نمایش تصاویر نقشه باستانی بازه زمانی را از 20 میلیون تا 750 میلیون سال پیش تغییر دهند. همچنین اگر کاربری اطلاعات موجود روی نقشه را اشتباه تشخیص دهد می تواند دانسته های خود را با سازندگان برنامه به اشتراک بگذارد. مدیران شرکت وبستر مدعی هستند تعاملی بودن نرم افزار نقشه باستانی این امکان را به مراکز آموزشی و به خصوص مدارس می دهد که برای آموزش درس تاریخ از نقشه باستانی وبستر استفاده نمایند.

4144/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4007

به "یافتن محل تولد باستانی؛ رویایی که به حقیقت پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافتن محل تولد باستانی؛ رویایی که به حقیقت پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید