ترکیه و امریکا در بزنگاه بهبود روابط مخدوش شده

به گزارش مجله بای بلاگ، دو روز پس از روایت متفاوت ترکیه و پ ک ک از کشته شدن 13 شهروند ترکیه در شمال عراق، پیغام تسلیت امریکا به آنکارا بابت این رویداد، تبدیل به فصل جدید اختلاف دو کشور شد. ترکیه سفیر امریکا در کشورش را فراخوانده و واشنگتن را متهم به حمایت از پ ک ک نموده و اردوغان نیز به امریکا هشدار داده یا کنار این کشور باشد یا رو به روی آن. این در حالی است که اختلافات دو کشور بر سر سامانه اس 400 نیز همچنان به قوت خود باقی است.

ترکیه و امریکا در بزنگاه بهبود روابط مخدوش شده

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، دور جدید اختلافات ترکیه و امریکا از روز یکشنبه آغاز شد. زمانی که آنکارا از خاتمه عملیات پنجه عقاب 2 که از بامداد چهارشنبه هفته پیش آغاز شده بود، اطلاع داد و اعلام نمود، در جریان این عملیات، زمانی که ارتش ترکیه اقدام به ورود به یکی از مقرهای پ ک ک در شمال عراق کرد، پیروز به کشف اجساد 13 شهفرایند ترکیه شد که پیشتر توسط حزب کارگران کردستان ربوده شده و با آغاز عملیات پنجه عقاب 2 توسط آنان کشته شده بودند. بلافاصله اندکی پس از انتشار این خبر حزب کارگران کردستان در بیانیه ای اعلام نمود که شهفرایندان ترکیه را نکشته است. این بیانیه تأکید می کرد، این افراد در حملات هوایی ترکیه علیه پ ک ک کشته شدند.

وزارت خارجه امریکا در پی این رویداد و روایت های متفاوت آن، پیغام تسلیتی منتشر کرد که در آن تأکید شده یود: بابت کشته شدن 13 شهفرایند ترکیه در کردستان عراق متأسف هستیم و به ترکیه که متحد ما در ناتو است و خانواده های قربانیان تسلیت می گوییم. اگر کشته شدن این شهفرایندان توسط پ ک ک درست باشد، آن را محکوم می کنیم. بخش دوم این پیغام تسلیت و تأکید بر اینکه اگر حمله توسط پ ک ک اجرا شده باشد، محکوم می گردد، باعث خشم ترکیه شد که در چند سال گذشته نیز بابت همکاری های امریکا با نیروهای کرد شمال سوریه خشمگین بوده است. وزارت خارجه ترکیه یکشنبه شب دیوید سترفیلد، سفیر امریکا در این کشور را احضار کرد و با شدیدترین لحن به وی مراتب خشم آنکارا را اعلام نمود. از همین رو دیروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در تماسی تلفنی با مولود چاوووش اوغلو، همتای ترک خود، سعی کرد از متحد امریکا در ناتو دلجویی کند. بنا بر بیانیه ای که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا منتشر کرد، بلینکن در این تماس تلفنی با تسلیت مجدد بابت مرگ شهفرایندان این کشور، تأکید کرد: واشنگتن معتقد است پ ک ک مسئول این مرگ ها است.

با این حال صبح دیروز آسوشیـتدپرس گزارش کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که همچنان از بیانیه نخست امریکا خشمگین است، در سخنانی بیانیه نخست امریکا را یک شوخی خواند و با تروریست خواندن پ ک ک خطاب به واشنگتن گفت: باید موضع خود را معین کنید. با ما باشید یا با تروریست ها. اگر ما در ناتو با هم متحد هستیم و اگرمی خواهیم این اتحاد همواره ادامه داشته باشد. باید با ما صادق باشید.

نرمش امریکا مقابل ترکیه در این ماجرا در حالی است که به گفته تحلیلگران شینهوا، با وجود بعضی سیگنال های مثبت که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن برای ترکیه ارسال شده است، به نظر نمی رسد دو طرف برای ترمیم روابط خود که در دوره دونالد ترامپ مخدوش شده بود، عجله ای ندارند و هر دو کشور منتظر هستند دیگری دست به اقدامی برای گرم شدن روابط بزند. با این حال از نظر کارشناسان دولت بایدن با وجود همه سیگنال های مثبت، موضع سختگیرانه تری نسبت به ترامپ در قبال آنکارا دارد. اما در عین حال نمی خواهد متحد خود در ناتو را در مقابل روسیه از دست بدهد و او را به سمت مسکو سوق بدهد.

به گفته سنان اولگن، رئیس اندیشکده مطالعات دیپلماسی و مالی در استانبول، اگر بایدن بخواهد روابط با ترکیه را اصلاح کند، این کار را نه تنها برای امریکا که برای ناتو انجام می دهد. زیرا طی یک دهه گذشته روابط امریکا با متحدان غربی اش به قدری تیره شده که چندان دور از ذهن نیست اگر پیوند های این رابطه کاملاً از هم گسسته گردد. به اعتقاد او اگر بایدن نمی خواهد متحد خود را از دست بدهد، تنها راه معامله با اردوغان است. زیرا اگر این کار را نکند، باید با خطر شکافی دائمی در ناتو روبه رو شده و بپذیرد که ترکیه ممکن است به سمت روسیه برود. یکی از مسائلی که بین دو طرف وجود دارد و مثل خاری به چشم امریکا است، مسأله سامانه پدافند هوایی اس 400 است که آنتونی بلینکن آن را غیر قابل قبول خوانده و تأکید نموده: این همسو بودن با یکی از بزرگترین رقبای استراتژیک ما است.

سرکان دمیرتاش، تحلیلگر سیاسی ترکیه نیز می گوید: هرچند سه هفته ای که گذشت، در مناسبات ترکیه و امریکا خوب و عالی نبود. اما اکنون خیلی زود است که بخواهیم درباره فرایند روابط دو طرف صحبت کنیم. زیرا آنها حتماً کوشش خواهند کرد این بحران را بخوبی مدیریت نمایند و روابط آینده خود را در مرزهای معین شده و با تمرکز بر منافع مشترک شکل دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6305

به "ترکیه و امریکا در بزنگاه بهبود روابط مخدوش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه و امریکا در بزنگاه بهبود روابط مخدوش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید